2014. november 6.

Tanyasi csirke római tálban

Régi vágyam volt a római tál, de csak nagyon nehezen szántam rá magam, hogy beszerezzek egyet. Hosszú őszi kiruccanásunk végén a hazafelé vezető úton megálltunk Korondon és Józsa János műhelyében választottam egy pompás darabot. Tényleg gyönyörű, mázas, méregzöld, motívumos álomedény.

Hazaértünk, táskámban olasz kincsekkel. Kézenfekvő volt, hogy valami olyan étellel akarom felavatni, amihez a kincsekből is felhasználhatok. Tanyasi csirkére esett a választásom. Emlékeztem, hogy Ugron Zsolna Hét évszakos főzős könyvében van egy 40 gerezd fokhagymával sült csirke, így előkerestem azt a receptet, majd kicsit átvariálva elkészült az alábbi változat:


- egy tanyasi csirke (fontos)
- 40 gerezd fokhagyma
- 1 citrom
- 1 dl száraz fehérbor
- méz
- mustár
- rozmaring, kakukkfű, só, bors
- aszalt paradicsom (elhagyható)
- vaj, olívaolaj

A csirkét megmosom, és a citrom felét beledugom a csirkébe :) A vajat (kb. diónyi) az olívaolajjal (két-három löttyintésnyi) és kevés mézzel felolvasztom, hozzákeverek egy evőkanálnyi mustárt, fél citrom levét és beleteszem a rozmaringot, kakukkfüvet. Hagyom állni, mert így a meleg vaj és olaj kihozza a fűszerek aromáját (szerintem). Sajnos nincs mindig lehetőség friss fűszernövényt vásárolni, így meg kell oldani a szárított változattal. Másik régi vágyam egy fűszerkert, remélem egyszer az is megvalósul.

A csirkét belehelyezem a tálba, alá öntöm a fehérbort, körberakom a 40 gerezd fokhagymával (nem kell megpucolni, csak gerezdekre szedni és levágni az aljáról a fás részt, mert a végén ott fogjuk kinyomni a héjából) és az aszalt paradicsommal, majd leöntöm a fűszeres vajjal, sózom, borsozom. Még néhány rozmaringággal is körberakom (ha van). Én 180 fokon sütöttem 1 órát, majd fedő nélkül addig, amíg megpirult a teteje. Hogy mennyire szaftos, puha, ízletes lett, nem lehet szavakkal kifejezni.

Kiszedem a 40 gerezd fokhagymát, és kinyomom a héjából. Csak úgy kézzel, lazán. Nagyon egyszerűen meg lehet így pucolni. A pecsenyelevet leszűröm, és a villával pürésített fokhagymát belekeverem. Kiveszem a fél citromot a csirkéből és a levét belecsavarom a szószba. Felforralom, majd a végén leszűröm, mert így kapunk egy igazán krémes, fényes állagot. Tökéletes! Köretet nem készítettem sajnos, friss kenyérrel ettük, mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy mit tudna elképzelni hozzá.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése