2013. február 24.

Házi pityókás kenyér

 Nagyon régi vágyam, hogy kenyeret süssek. Csak eddig még nem volt bátorságom hozzá. A jeget nem tudom mi törte meg, lényeg, hogy rászántam magam és megsütöttem. Lehet azért, mert találtam egy nekem tetsző receptet a desszert.eu oldalon. Egyszerű, olcsó, ropogós a héja és nagyon finom.

Hozzávalók a kovászhoz:

- 5 dkg friss élesztő
- 1 dl tej
- 1 teáskanál búzaliszt
- 1 teáskanál cukor

Hozzávalók a tésztához:

- 55 dkg búzaliszt
- 1 evőkanál só
- 1 evőkanál cukor
- 1 közepes krumpli
- 0,5 dl olaj
- 2,5 dl víz

Először is megfőzzük héjában a krumplinkat, majd összetörjük. Kimérjük a lisztet, ÁTSZITÁLJUK, és összekeverjük az összetört krumplival, 1 evőkanál sóval és 1 evőkanál cukorral. 
A kovászhoz meglangyosítjuk a tejet, belemorzsoljuk az élesztőt, beletesszük a teáskanál cukrot, lisztet és felfuttatjuk. A lisztbe fészket készítünk, beleöntjük a felfuttatott élesztőt és elkezdjük dagasztani. A langyos vizet én egybeöntöm az olajjal és apránként adagolom a tésztához, folyamatosan dagasztom, amíg le nem válik a tál oldaláról. Mikor egynemű, könnyű, levegős lesz a tészta, akkor letakarjuk és minimum egy órát kelesztjük. Vagy akár kettőt. 

Sütés:

Na ez a legkényesebb rész. Ezt mindenkinek ki kell tapasztalnia. Nekem hagyományos gázsütőm van, csak alulról süt és nem adnám semmiért :)
Előmelegítjük a sütőt 220 fokra. A megkelt tésztát kiborítjuk a lisztezett deszkára, ököllel kicsit megnyomkodjuk, és cipót formálunk belőle. Én egy kerek kerámiatálban sütöttem meg, nem kentem ki semmivel, nem tettem bele sütőpapírt sem. Beletesszük a cipónkat a tálba, BEVAGDOSSUK A TETEJÉT, megkenjük vízzel és betesszük a 220 fokos sütőbe. A tálat előtte meg lehet forrósítani a sütőben, én most azt elfelejtettem. 
220 fokon körülbelül 20 percig sütjük, majd újra megkenjük vízzel és lecsökkentjük a hőmérsékletet 200 fokra. Még körülbelül 30 percig sütjük. Mikor megsült, szép tompa hangot ad, ha megkopogtatjuk a tetejét. A végén is megkenjük vízzel, kiborítjuk a tálból és amikor kihűlt, szeleteljük. 

Tudjuk, meleg kenyeret enni nem túl jó, de próbáljatok neki ellenállni, ha tudtok :)






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése